‘Wij hadden gewild dat iemand onze zoon had gewaarschuwd’

Thierry de Graaf


Gevaarlijke challenge

Door Matthijs Voortman··Aangepast:

Jongen sterft door wurgspel: 'Wij hadden gewild dat iemand onze zoon had gewaarschuwd'

RTL

In Nieuwegein is een middelbare scholier om het leven gekomen nadat hij het wurgspel had gedaan. Zijn ouders hebben expliciet gevraagd om de doodsoorzaak naar buiten te brengen om andere ouders te waarschuwen. Ook de ouders van Tim deden dat bijna acht jaar geleden na de dood van hun zoon. “Het is zo belangrijk dat opvoeders en scholen, maar ook jongeren zelf zich bewust zijn van de gevaren.”

Een leerling van 3 VWO van het Anna van Rijn College in Nieuwegein overleed deze week nadat hij het wurgspel had gedaan, ook wel choking game genoemd. Dinsdag deelde de school al dat een van de leerlingen een noodlottig ongeval had gehad. De ouders zouden de school daarna gevraagd hebben om de oorzaak van zijn overlijden bekend te maken. 

Bij de choking game is het idee dat je geen adem kan halen tot je ‘out’ gaat. Meestal wordt het gefilmd en gedeeld op sociale media. De choking game is heel gevaarlijk. Je kan hersenletsel oplopen, of in ernstige gevallen zelfs overlijden, zoals bij de leerling in Nieuwegein

 

Enkele jaren geleden overkwam het ook de 16-jarige Tim uit Arkel. Zijn ouders pleiten voor structurele aandacht op scholen voor het onderwerp. Zijn moeder Anita vertelt tegen RTL Nieuws dat ze deze week direct werd teruggeworpen naar 2017, toen haar zoon overleed.

“Het snijdt door je ziel. Je voelt de pijn van die ouders en van het gezin.” Ook Tims vader Geert beleefde afgelopen dagen die ‘vreselijke zaterdagavond’ waarop zijn zoon overleed opnieuw. “We denken dat hij online die filmpjes zag en dacht: dit ga ik ook eens proberen. Hij was alleen. We hadden geen idee dat hij met zoiets bezig was.”

Tims ouders brachten de doodsoorzaak in 2017 een dag na zijn overlijden bewust naar buiten. “We vonden het belangrijk om te waarschuwen. Had iemand onze zoon maar gewaarschuwd. Dan had hij misschien nog geleefd.”

Ook in 2022 sprak RTL Nieuws met Tims moeder Anita:

Tim overleed door choking-game en dat kan iedereen overkomen, vertelt zijn moeder Anita.

Ook de ouders van de jongen in Nieuwegein wilden dat naar buiten kwam dat hun zoon door het wurgspel om het leven is gekomen. Heel goed, heel fijn, vindt Tims moeder Anita dat. “Dan wordt er weer aandacht aan besteed. Het gebeurt nog elke dag. Het is ook zo belangrijk dat opvoeders en scholen, maar ook jongeren zelf zich bewust zijn van de gevaren.”

Bespreekbaar maken

Nick van Hummel bij het Nederlands Jeugdinstituut werkt als adviseur op het gebied van op opgroeien en opvoeden in de digitale wereld. Ook hij is zich rot geschrokken van het vreselijke incident in Nieuwegein. Hij wil wel benoemen dat ouders zich niet direct zorgen hoeven te maken, omdat het echt een uitzondering is.

Van Hummel vindt het belangrijk dat ouders de gevaren bespreekbaar maken. Want hoewel challenges meestal onschuldig zijn, zijn er wel degelijk risico’s. “Pubers zijn nieuwsgierig en zoeken de grenzen op. Ze doen wat anderen ook doen, en dagen elkaar uit. Hun brein is niet volgroeid wat betekent dat ze de langetermijngevolgen van hun acties niet kunnen overzien. Dat kan ook gebeuren bij die challenges.”

Eerder maakten we deze explainervideo over wat sociale media met het puberbrein doen:

Dat je als ouder ‘in gesprek moet gaan’ met je kind, is makkelijker gezegd dan gedaan, zegt ook Van Hummel, zeker als ze de leeftijd hebben waarop ze meer van leeftijdsgenoten aannemen dan van hun ouders. “Het is een uitdaging maar niet onmogelijk. Dit vreselijke incident kan een aanleiding zijn om het met je kind te bespreken. Maar doe dat niet met een oordeel. Stel open vragen, zoals: heb je dat gezien? Wat vind je daarvan?”

Verantwoordelijkheid van iedereen

Van Hummel benadrukt dat je er als ouder niet een formeel gesprek van moet maken maar een goed moment moet kiezen. “Bijvoorbeeld in de auto of tijdens het koken. Maak er niet een groot ding van, want dan is het risico dat je kind gelijk afhaakt.” Volgens Van Hummel is het een verantwoordelijkheid van iedereen, niet alleen ouders, maar ook de scholen om kinderen te laten inzien wat ze wel en vooral wat ze beter niet kunnen doen.

Dat is niet makkelijk. Ook scholen worstelen met het geven van voorlichting over challenges op sociale media. Volgens de VO-raad, de koepel van middelbare scholen, is aandacht voor het onderwerp belangrijk, maar kan het ook averechts werken. “Bij jongeren kan de interesse ook juist gewekt worden, waardoor ze zo’n challenge willen proberen. Dat maakt het behoorlijk lastig.”

De school in Nieuwegein waar de jongen die deze week overleed op het VWO zat.© ANP
De school in Nieuwegein waar de jongen die deze week overleed op het VWO zat.

De VO-raad erkent dat het belangrijk is dat docenten het er met hun leerlingen over hebben. Dat kan klassikaal maar ook met persoonlijke gesprekken, zegt een woordvoerder van de VO-raad. “Scholen kiezen zelf wat voor hun leerlingen de beste aanpak is. Daarvoor is het belangrijk dat ze weten wat er in een bepaalde klas of binnen een vriendengroep speelt.”

Een algemene mail naar alle leerlingen is volgens de koepel geen goed idee. “Dat heeft weinig impact op leerlingen. Bovendien moet je dit onderwerp met veel zorg en fingerspitzengefühl aanpakken.”

Omdat er op sociale media steeds weer nieuwe challenges ontstaan, raadt de VO-raad scholen aan niet op specifieke challenges in te gaan, maar het breder te trekken. “Je wilt als docent leerlingen verleiden om verstandige keuzes te maken. Ze moeten weten waar hun eigen grenzen liggen en nee durven zeggen.”

Uit de taboesfeer

De ouders van Tim willen dat het uit de taboesfeer komt, want daar zit het volgens hen nog in. Ze richtten een stichting op om opvoeders te informeren. “We willen laten zien wat er allemaal speelt online. Er gaat een nieuwe wereld voor je open. Ook informeren we ze over hoe kinderen kunnen omgaan met groepsdruk en hoe ouders goed in gesprek kunnen gaan met ouders”, zegt vader Geert.

Met de stichting geven ze presentaties aan klassen. “We vertellen het verhaal van onze zoon en je ziet kinderen dan wel schrikken. Dan is het echt niet meer grappig. Dat is de impact die we willen. Dat ze beseffen dat het geen leuk spelletje is.”

Download vanuit de App store
Download vanuit de Play store



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment