Toezichthouder: Nederlanders controleren energierekening niet goed

Thierry de Graaf



Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onder 1500 consumenten.

Slechts 37 procent van de huishoudens controleert alles op de jaarrekening, van posten en bedragen tot verbruik. 15 procent bekijkt wel de posten zoals vastrecht en leveringskosten, maar kijkt niet of de bedragen en het verbruik kloppen. En 22 procent kijkt alleen naar het bedrag onder de streep, aldus de Energiemonitor Klantbeleving.

De ACM heeft ook gevraagd waarom mensen overstappen van energieleverancier. De meeste Nederlanders (44 procent) doen dat om geld te besparen op de maandelijkse kosten en een deel doet het vanwege de welkomstpremie die ze bij de nieuwe leverancier krijgen. Slechts 9 procent van de ondervraagden stapt over uit ontevredenheid over de vorige aanbieder.

Energieleveranciers proberen vaak klanten te werven via telefonische verkoop of via verkoop aan de deur. Toch zijn er maar weinig mensen die dan klant worden. 35 procent heeft een contract afgesloten via de website van de leverancier en nog eens 22 procent via een prijsvergelijkingssite zoals Gaslicht.com of Pricewise.

Slechts 4 procent sloot in 2024 een contract af nadat een verkoper aan de deur kwam en 6 procent ging in op een een aanbod dat ze via de telefoon kregen. Dat laatste is tegen het zere been van de ACM.

Waarschuwing voor telefonische verkoop

“De ACM heeft het afgelopen jaar verschillende keren opgetreden tegen misleidende werving bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Een energiecontract is een ingewikkeld product”, schrijft de toezichthouder in de monitor.

De ACM raadt iedereen dan ook aan om de tarieven rustig te bestuderen, zonder tijdsdruk. “Ga nooit tijdens het verkoopgesprek akkoord met een nieuw contract.”

Vergelijken van tarieven lastig

Dat bestuderen van de tarieven en vergelijken van de prijzen vinden de meeste mensen wel lastig. Niet iedere energieleverancier geeft de prijzen namelijk op dezelfde manier weer. 36 procent van de respondenten vindt het daardoor lastig vergelijken. 

Nog eens 23 procent vindt vergelijken lastig omdat leveranciers verschillende producten aanbieden en omdat kostenposten zoals vastrecht (de kosten die je betaalt voor de aansluiting) en transportkosten voor hen onduidelijk zijn.

Energie weer betaalbaar voor meeste Nederlanders

De betaalbaarheid van de energierekening is overigens weer terug op het niveau van voor de uitbraak van de oorlog in Oekraïne. Gemiddeld zijn Nederlanders volgens De Nederlandsche Bank dit jaar ongeveer 4 procent van hun besteedbaar inkomen kwijt aan gas en stroom, tegenover 7 procent tijdens de piek in 2022 en 4 procent in 2021. In 2022 stegen de energieprijzen in Europa snel, mede door de afhankelijkheid van Russisch gas.

Inmiddels zijn de energieprijzen flink gedaald en de lonen gestegen, met een betere betaalbaarheid van de energierekening tot gevolg. De verwachting is dat gas de komende jaren nog wat goedkoper wordt. De stroomrekening wordt juist duurder door onder meer hogere elektriciteitsprijzen en toenemende netbeheerkosten.



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment