“Een historisch en emotioneel moment”, zegt Van Norden over het uitbrengen van Now and Then. Voor alle Beatles-fans op de wereld, maar vooral voor Paul McCartney zelf, denkt hij: “De laatste keer dat Lennon en McCartney elkaar spraken, heeft Lennon bij het afscheid gezegd: won’t you think of me every now and then, my old friend.”
Symbolisch en emotioneel
Omdat Lennon later vermoord werd, moet het volgens Van Norden voor McCartney ontzettend emotioneel zijn om een lied uit te brengen, uitgerekend met de titel Now and Then. “Hij kon nog één laatste keer samenspelen met zijn vriend, met de belangrijkste muzikale partner in zijn leven. Prachtig, toch?”
Om die reden kan de onthulling van het nummer voor Van Norden ook bijna niet tegenvallen: “Zelfs al zóu het muzikaal gezien tegenvallen, wat ik niet verwacht, dan nog is het mooi vanwege de symbolische en emotionele waarde. Ze maken de cirkel echt rond hiermee.”
Now and Then is één van de vier onaffe liedjes van Lennon die door diens weduwe Yoko Ono werden overgedragen aan Paul McCartney. “John Lennon woonde destijds, eind jaren 70, in New York”, vertelt Van Norden. “Hij nam thuis liedjes op met een eenvoudig tapedeck, om er later in een studio misschien iets mee te doen. Daarvan heeft Yoko Ono dus vier nummers aan Paul gegeven, zodat de Beatles er misschien verder aan konden werken.”
Drie van die vier liedjes zagen al eerder het licht. ‘Grow old with me’ verscheen in 1984 postuum op het soloalbum Milk and Honey van John Lennon zelf. Twee andere, ‘Free as a bird’ en ‘Real Love’, kwamen in 1995 en 1996 uit op de Anthology-albums van The Beatles. Die twee nummers waren destijds door de (toen nog drie) overgebleven bandleden opgenomen in de studio.
Maar met Now and Then lukte dat niet. Van Norden legt uit: “De opname was te slecht van kwaliteit. Op de achtergrond hoorde je vogels en een televisie die aanstond. Er zat een zware brom in. Ze probeerden er iets van te maken, George Harrison trok uiteindelijk de stekker eruit. Te veel gedoe, te moeilijk.”
Lennon op piano
Maar het nummer liet McCartney nooit los. In de afgelopen decennia sprak hij er soms over in interviews. Nu biedt AI uitkomst. “Met de techniek MAL, ontwikkeld door het bedrijf van filmregisseur Peter Jackson, bekend van Lord of the Rings en de documentaireserie The Beatles: Get Back, kon de zang van John Lennon gescheiden worden van de ruis en de piano”, zegt Van Norden. “Daardoor is het nu wel mogelijk iets met het nummer te doen.”
Gisteravond kwam er een korte documentaire op YouTube online waarin het creatieve proces achter Now and Then wordt toegelicht:
Op Now and Then horen we de stem van John Lennon, die het lied zingt. Van Norden: “Ringo Starr heeft de drumpartij ingespeeld. Paul McCartney heeft de piano ingespeeld zoals Lennon die op de demo speelde. Ook heeft hij de gitaar ingespeeld in de stijl van George Harrison, evenals de bas, percussie en klavecimbel. Ook George Harrison zelf is te horen: ze hebben zijn slaggitaar behouden van de mislukte opnames uit 1995. Verder zijn er strijkers aan toegevoegd. En nog wat achtergrondzang – deels nieuwe opnames, maar er zijn ook oudere achtergrondkoortjes gebruikt, onder andere uit het nummer Eleanor Rigby.”
‘We spelen allemaal op dit nummer’
Bijzonder is ook dat de nabestaanden van George Harrison en Johns zoon Sean Ono Lennon hun zegen aan het project hebben gegeven, zoals te lezen is op de officiële Beatles-website. Daarop zegt Paul McCartney zelf ook dat het emotioneel voor hem is: “Daar was opeens de stem van John, kraakhelder. Het is behoorlijk emotioneel. We spelen allemaal op dit nummer, het is echt een lied van The Beatles.”
Van Norden, die eerder in de talkshow Khalid en Sophie het Beatles-nummer Blackbird zong, zegt zelf gegrepen te zijn door The Beatles in 1995, toen de Anthology-albums uitkwamen. “Ik vroeg mijn ouders: wie zijn dat? Bleken er op zolder allemaal platen van ze te liggen. Ze hebben me niet meer losgelaten.”
Onlangs keerde hij zelfs ‘alle spaarpotten’ om zodat hij zijn nieuwe album, dat volgend jaar september verschijnt, op te kunnen nemen in de Abbey Road-studio’s in Londen. “Ik heb daar zelfs op de vleugel gespeeld die McCartney in veel nummers speelde. Je hoort het. Echt prachtig. Historische grond.”
Hij zal er klaar voor zitten, om 15.00 uur, om Now and Then te horen zodra het online komt. “Ik ben ontzettend benieuwd wat ze ermee gedaan hebben. De rudimentaire opname is ooit uitgelekt, dus ik heb een idee, maar het was echt nog geen liedje. Het kan alle kanten op. Maar ik heb veel vertrouwen dat McCartney er iets moois van heeft gemaakt.”