Meer ernstige verstoringen op het spoor, ProRail wil meer geld

Thierry de Graaf


Extra maatregelen

Door Puck Scheres··Aangepast:

© ANPMeer ernstige verstoringen op het spoor, ProRail wil meer geld

RTL

Het afgelopen half jaar waren er meer verstoringen op het spoor. Op de regionale lijnen blijft de betrouwbaarheid achter, en haalt ProRail de minimumafspraken waarschijnlijk niet. De spoorbeheerder doet een oproep aan de politiek: investeer in het spoor om taferelen zoals in Duitsland te voorkomen.

In de eerste helft van 2025 telde ProRail 302 ernstige verstoringen, meer dan vorig jaar, zegt ProRail in zijn halfjaarlijkse verslag. 

Zo’n 42 procent van die verstoringen kwam door aanrijdingen met mensen, dieren en voertuigen op het spoor. Ruim 38 procent werd veroorzaakt door technische storingen, zoals kapotte wissels en bovenleidingen.

Gerichter onderhoud

ProRail probeert het aantal storingen te verminderen door gerichter onderhoud uit te voeren aan storingsgevoelige spooronderdelen. Ook moeten aannemers sneller ter plekke zijn om problemen te kunnen verhelpen. 

Verder is het cameratoezicht uitgebreid, en worden rails beter afgeschermd tegen ongenode mensen en dieren, die niet over het spoor mogen lopen, zegt het bedrijf.

Zelfmoorden

Een belangrijk punt is het voorkomen van zelfmoorden. ProRail pleit samen met stichting 113 dat er structureel geld wordt vrijgemaakt voor suïcidepreventie. Daarbij krijgen mensen met suïcidale gedachten op tijd passende zorg en ondersteuning zodat zelfdoding kan worden voorkomen. ProRail meldt dat dit leidt tot minder aanrijdingen en vertragingen. 

Ondanks dat er meer verstoringen waren, kwamen reizigers in de eerste helft van dit jaar wel vaker op tijd. Dat terwijl de normen voor punctualiteit begin dit jaar zijn aanscherpt. Op het hoofdrailnet had bijna 87 procent van de treinen minder dan drie minuten vertraging. En bijna 96 procent kwam minder dan tien minuten te laat. 

Reizigers kwamen vaker op tijd doordat ProRail en de NS tijdig ingrepen. Zo konden in totaal 41 zogeheten ‘tijdelijke snelheidsbeperkingen’ versneld worden opgelost, of in de dienstregeling worden verwerkt. Zulke snelheidsbeperkingen worden opgelegd als er een ingewikkeld defect is aan het spoor. De NS zette ook meer materieel in, waardoor reizigers vaker een zitplaats hadden. 

Op de regionale lijnen gaat het minder goed met de zogenoemde punctualiteit. Hier blijft de betrouwbaarheid achter en is het onzeker of ProRail dit jaar de minimumafspraken wel haalt. Dit komt volgens ProRail door ‘vertragingen vanuit Duitsland en verschillen in prestatieafspraken tussen vervoerders en ProRail’.

400 projecten

In 2025 werkt ProRail aan zo’n 400 projecten om het spoor uit te breiden en verbeteren. Zo is het centraal station in Groningen omgevormd tot een doorgangsstation, en kunnen in Den Haag voortaan meer treinen rijden. 

Het station bij Heiloo krijgt een duurzame opknapbeurt met zonnepanelen en een nieuwe perronkap. Ook wordt hard gewerkt aan een verdubbeling van de Maaslijn (de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond) en komt er een betere en snellere treinverbinding tussen Groningen en de Duitse stad Bremen (de zogenoemde Wunderline). 

Hier vind je een overzicht van vijf grote spoorwerkzaamheden deze zomer.

‘Budget groeit nauwelijk mee’

ProRail ziet de kosten voor het spooronderhoud en vernieuwing flink stijgen, ‘terwijl het budget nauwelijks meegroeit’, zegt het bedrijf. Met de nieuwe Tweede Kamerverkiezingen in zicht, pleit ProRail om “te investeren in het spoor, omdat het een cruciale rol speelt in zowel militaire als civiele logistiek”.

Verder bezuinigen brengt de betrouwbaarheid van het spoor in gevaar, stelt de spoorbeheerder. De boodschap daarbij is duidelijk: “Stop met bezuinigen; investeer om achteruitgang zoals in Duitsland te voorkomen”, schrijft ProRail.

Ook vraagt de organisatie om soepelere regels en de mogelijkheid om ook overdag en doordeweeks aan het spoor te werken. 

Laatste video’s van RTL Nieuws



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment