Kabinet wil elektrische leaseauto’s stimuleren: belastingvoordeel voor bedrijven

Thierry de Graaf


Klimaatplannen kabinet

Door Irene de Kruif en Stephan Koole··Aangepast:

© ANPKabinet wil elektrische leaseauto's stimuleren: belastingvoordeel voor bedrijven

RTL

Het kabinet wil elektrische leaseauto’s fors stimuleren. Daarom krijgen bedrijven vanaf 2027 een belastingvoordeel als hun wagenpark elektrisch is. Dat is een van de maatregelen die minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei gaat aankondigen, melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws.

Er komt geen verbod op bedrijfsauto’s die op benzine- en diesel rijden, maar het wordt fiscaal wel veel voordeliger om een volledig elektrisch wagenpark te hebben. Door zakelijke leaseauto’s elektrisch te maken moeten er meer elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt komen.

Minister Hermans wil voor 1 mei met een reeks maatregelen komen om de klimaatdoelen in 2030 te halen. En een belangrijke manier om dat doel te halen is het elektrificeren van het wagenpark.

Daarnaast komt er ook een gewichtscorrectie voor eigenaren voor elektrische auto’s waardoor elektrisch rijden voor de burger goedkoper wordt.

De verwachting is dat ze het pakket vrijdag al aankondigt.

Tijdens het kabinet Rutte IV kwam al eens naar buiten dat iedereen met een zakelijke leaseauto voor een elektrische auto moest gaan kiezen. Maar dat plan ging toen toch niet door.

Kabinet-Schoof wil dit nu toch gaan stimuleren, door werkgevers korting te geven op de loonbelasting als de leaseauto’s elektrisch zijn. Zakelijke leaserijders rijden relatief veel kilometers en door hen verplicht elektrisch te laten rijden zou het CO2 moeten reduceren en zou het helpen bij het halen van de klimaatdoelen.

Geen extra geld

Uit de voorjaarsnota blijkt ook dat er geen extra geld komt voor klimaatmaatregelen. De maatregelen passen de ‘bestaande middelen op de Rijksbegroting’, zo valt te lezen.

‘Balanceren tussen klimaatdoelen en draagvlak’

“Klimaatminister Hermans staat voor een bijna onmogelijke opgave. Ze kreeg de opdracht via het hoofdlijnenakkoord om de klimaatdoelen te halen. Maar zit ook in een coalitie waar drie van de vier partijen nauwelijks zitten te wachten op klimaatmaatregelen”, zegt politiek verslaggever Irene de Kruif. “Dit kabinet heeft er bewust voor gekozen bij deze voorjaarsnota geen extra miljoenen vrij te maken voor klimaatplannen.” 

“Klimaatminister Hermans kiest ook voor maatregelen die ook na 2030 effect hebben: zo wil ze het overvolle stroomnetwerk stapsgewijs aanpakken, CO2-opslag in de Noordzee verder mogelijk maken en ze wil proberen Nederland aantrekkelijk te maken voor de zwaardere industrie. Of het pakket voldoende is om de klimaatdoelen te halen zal na berekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving blijken.”



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment