·Aangepast:
RTL
Ziek zijn op vakantie is geen pretje. Dat geldt ook voor alle buitenlandse toeristen die onze hoofdstad bezoeken. Om de druk op de zorg te verlichten, kunnen zij een zogenoemde toeristendokter bezoeken. “Huisartsen zijn al druk zat.”
Een dronken toerist die van de fiets valt, een voedselvergiftiging van het ontbijtbuffet of een drugstoerist bij wie het laatste jointje net even verkeerd is gevallen. Toeristen die de hoofdstad bezoeken hebben regelmatig zorg nodig. Om de druk op de ziekenhuizen en huisartsenpraktijken te verlichten heeft huisarts Joep Schats samen met een aantal collega’s een praktijk opgericht speciaal voor toeristen.
“Toeristen komen vaak voor kwaaltjes naar het ziekenhuis waar je eigenlijk niet voor in het zieken huis hoeft te zijn”, zegt Schats tegen EditieNL. “Misselijkheid, diarree, buikgriep, keelpijn of verwondingen door fietsongevallen. Er is veel behoefte aan zorg voor toeristen. Die kunnen de hele dag bij ons terecht.”
Ziekenhuizen die geen plek hebben voor een dronken toerist sturen de patient door naar Amsterdam Tourist Doctors. “De meeste huisartsen hebben geen tijd om toeristen te ontvangen, dat snap ik ook wel”, zegt collega toeristenarts Peter van Ommelen tegen Editie NL. “Het is een leuke doelgroep om voor te werken. Het zijn niet alleen maar de dronken toeristen. Het zijn ook deelnemers die meedoen aan bijvoorbeeld de marathon van Amsterdam of mensen die op congressen in de RAI afkomen.”
Maar niet alleen huisartsen in Amsterdam krijgen vaan toeristen op consult, andersom gebeurt het ook vaak. Nederlandse toeristen op vakantie hebben ook regelmatig zorg nodig. Zo werd alarmcentrale Eurocross afgelopen zomer ruim 34 duizend keer gebeld. “Het was een drukke zomer voor ons”, vertelt Angela Looye van Eurocross tegen Editie NL. “We hebben 17 procent meer telefoontjes gehad dan vorig jaar. De meeste klachten waarvoor mensen bellen zijn: buikgriep, blindedarmontsteking en longontsteking.”
Alarmcentrale
Ze raadt mensen aan om, wanneer ze ziek worden in het buitenland, altijd met de alarmcentrale te bellen. “We werken voor diverse verzekeraars. Bellen kost je niets. Als het niet levensbedreigend is, gaan we eerst samen kijken wat je moet je doen of wat je nodig hebt. En we kunnen vervolgens ook helpen met tolken als er een taalbarrière is.”
“Neem niet zomaar een consult van een lokale arts aan, dat kan je soms geld kosten”, gaat Looye verder. “Behalve als het levensbedreigend is, in dat geval moet je altijk het lokale alarmnummer bellen.”