Dwangsom voor KLM vanwege gebruik van vervuilende hulpmotoren

Thierry de Graaf



Indien nodig kan de ILT daarna een nog hogere dwangsom opleggen.

Hulpmotor

Een vliegtuig heeft ook wanneer het stilstaat op een opstelplaats van de luchthaven energie nodig. Deze energie wordt onder andere gebruikt voor elektriciteit en airconditioning aan boord. Hier wordt vaak de ingebouwde hulpmotor (APU) voor gebruikt, maar die werkt op kerosine. Dat veroorzaakt schadelijke uitstoot van onder andere fijnstof.

Schiphol biedt alternatieven. Zo is er een installatie voor de airconditioning, een vaste stroomaansluiting en een mobiele stroomvoorziening. Als vliegtuigen lang stilstaan, kunnen ze die gebruiken.

De hulpmotor mag wel net voor vertrek van de opstelplaats of net na aankomst worden gebruikt. Ook mag die aan bij zeer hoge of zeer lage temperaturen. KLM gebruikt de hulpmotoren echter te vaak. Het bedrijf is hier al vaker voor gewaarschuwd, reden om nu een dwangsom op te leggen.

Ook zeven andere luchtvaartmaatschappijen gebruiken de hulpmotor te vaak, blijkt uit de wekelijkse controles van de ILT. Die maatschappijen krijgen nog geen boete, maar een waarschuwing.

Verder heeft de ILT Schiphol gewaarschuwd, omdat de Havendienst van de luchthaven onduidelijk communiceert met piloten over toestemming voor het gebruik van de hulpmotor. Daarnaast heeft een grondafhandelingsbedrijf een waarschuwing gekregen, omdat die onterecht toestemming had gegeven voor het gebruik van de vervuilende hulpmotor. Om welk bedrijf het gaat, meldt de inspectie niet.

Betere instructies voor personeel KLM

In een reactie stelt KLM tegen RTL Z: “Wij vinden het heel belangrijk dat het gebruik van APU’s wordt verminderd. Daarvoor is goed materieel nodig voor de lucht- en stroomvoorziening van vliegtuigen. Daarnaast voeren we een aantal verbeteringen door, zoals het aanpassen van de instructies aan het personeel en het vergroten van het bewustzijn.”

Beter materieel is er al. Begin 2023 moest Schiphol een plan maken om gebruik van de hulpmotoren te laten dalen. Daarna zijn 26 vliegtuigopstelplaatsen voorzien van schonere alternatieven voor airco en stroom.



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment