Dramatisch jaar voor Jumbo: winst keldert en La Place minder waard

Thierry de Graaf



Na jaren van groei zit Jumbo nu in de lappenmand. Uit het net verschenen jaarverslag blijkt dat de winst vorig jaar fors onderuit ging, en dat terwijl de nettowinst de twee jaren daarvoor ook al daalde.

Vorig jaar leed Jumbo onder de ‘uitdagende marktomstandigheden’, aldus de nieuwe topman Ton van Veen. Jumbo kon prijsstijgingen niet volledig doorberekenen aan klanten en tegelijkertijd stegen andere kosten.

De loonkosten gingen ‘fors’ omhoog, Jumbo was meer kwijt aan huur en energiekosten en er moest meer geld worden gestoken in verduurzaming.

Eerder dit jaar bleek al dat in 2023 het marktaandeel van Jumbo daalde en dat het 100 miljoen euro verloor door mensen die wel boodschappen kwamen doen, maar niet betaalden.

Gezien de forse winstdaling ziet de familie Van Eerd, eigenaar van Jumbo, af van een uitkering van een deel van de winst.

België

Ook in België gaat het niet zo lekker. Jumbo breidde sinds 2019 uit naar de zuiderburen. Het wilde in 5 jaar groeien naar 100 winkels, maar nu zijn dat er nog maar 33.

Jumbo wil in België nog steeds groeien, maar de ambitie is flink teruggeschroefd. Nu wil Jumbo eind volgend jaar 50 supermarkten hebben. Ter vergelijking: grote concurrent Albert Heijn heeft er nu al 76 in België en de doelstelling is te groeien naar 100 supermarkten.

La Place

Naast de uitbreiding met supermarkten naar België, besloot Jumbo eerder ook de activiteiten uit te breiden door restaurantketen La Place te kopen. Maar ook dat is geen succes.

In 2021 werd de waarde van La Place in de boeken al fors verlaagd, 5 jaar na de koop door Jumbo. Nu denkt Jumbo dat de waarde nog lager is en daarom gaat er nog eens 14,5 miljoen euro van de waarde af. Het strategische belang van La Place wordt zelfs ‘heroverwogen’.

‘Te veel ballen in de lucht’

Jumbo had te veel ballen in de lucht, met La Place en de expansie naar België, naast de uitdagende markt in de Nederlandse thuismarkt, zegt retaildeskundige Paul Moers.

Volgens hem doet de nieuwe topman Ton van Veen er goed aan om focus aan te brengen en de prioriteit te leggen bij de supermarkten in Nederland.

Van de totale omzet van 11 miljard euro in 2023 kwam bijna 96 procent van de Nederlandse supermarkten. België is goed voor net 3 procent en La Place voor iets meer dan 1 procent.

La Place was ooit ‘hartstikke vernieuwend’, aldus Moers, maar dat is nu volgens hem niet meer het geval. Er moet volgens hem aan de formule worden gesleuteld, maar dat kost aandacht van het management en die heb je juist nodig om Jumbo weer op de kaart te zetten, zegt Moers.

‘Jumbo terug naar de oorsprong’

Het ging te lang te goed met Jumbo en dan krijg je af en toe een dip, aldus Moers. Jumbo gaat nu terug naar hoe de formule ooit bedoeld was, meer met lage prijzen, zegt hij.

Eerder zeiden supermarktexperts al dat Jumbo meer naar het midden van de markt was opgeschoven en meer als marktleider Albert Heijn was geworden. In een onderzoek van de Consumentenbond uit vorig jaar april stond Jumbo op een vergelijkbaar prijsniveau als Albert Heijn en Plus.



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment