Er is de Amerikaanse overheid veel aan gelegen de ravage snel op te ruimen, omdat de haven van Baltimore belangrijk is voor de doorvoer van goederen. Op dit moment is de haven volledig afgesloten voor schepen.
Hijsgewicht van 1000 ton
Voor het opruimen is nu een enorme kraan, volgens de BBC de grootste die beschikbaar is in het oosten van het land, naar de plek van het ongeluk gebracht om de brugdelen uit het water te takelen. De kraan, die de Chesapeake 1000 wordt genoemd, stamt uit 1972 en is 58 meter lang. Hij zou een gewicht van 1000 ton kunnen hijsen.
Op onderstaande foto zie je goed hoe enorm de ravage is, en hoe gigantisch de opgave is voor de bergers. Rechts op de foto het vrachtschip dat tegen de brug aan voer, links op de foto de kraan:
Het ongeluk gebeurde in de nacht van maandag op dinsdag, toen het stuurloos geraakte containerschip Dali tegen een pijler van de brug voer. Daarop stortte de brug, die in totaal 2,5 kilometer lang is, over een groot deel van de lengte in.
Nog vier vermisten
Dankzij alert optreden van de politie kon het verkeer tijdig worden tegengehouden, maar er waren nog wel acht wegwerkers op de brug bezig gaten in het wegdek te repareren. Twee van hen konden snel uit het water gered worden. Van twee van hen zijn de lichamen geborgen. Van de overige vier vermisten wordt gedacht dat ze dood zijn. Er wordt nu niet naar hen gezocht, omdat het te gevaarlijk is voor duikers om tussen de wrakstukken te zoeken.
De Amerikaanse president Joe Biden heeft al aangekondigd aankomende week naar Baltimore te reizen. Hij zal daar met eigen ogen de rampplek bekijken en spreken met overheidsvertegenwoordigers die betrokken zijn bij de berging.
De gouverneur van de staat Maryland, Wes Moore, zei dat ‘elk stadium van de bergingsoperatie moeilijk’ zal worden. Er zijn volgens hem stukken staal bij met een gewicht van 3000 tot 4000 ton.”
Schadelijke stoffen
Bij de berging zijn in totaal ruim 1100 specialisten betrokken, waaronder ingenieurs van het Amerikaanse leger. Zij zullen een plan moeten ontwikkelen om de brugdelen in kleinere stukken te zagen, zodat de kraan ze kan tillen. Daarbij wordt er ook voor gewaakt dat er geen schadelijke stoffen in het water lekken. In meerdere containers aan boord van de Dali zouden chemische stoffen aanwezig zijn. Om de verspreiding van lekkende stoffen te voorkomen, worden er ook drijvende wallen in het water gelegd.
Bij het hijswerk krijgt de Chesapeake 1000 hulp van een tweede hijskraan, die onderweg is naar de plek des onheils. Deze kraan zou in de loop van zaterdag aan moeten komen.
Volgens experts zou het opruimen nog de hele maand april kunnen duren. Het opnieuw bouwen van de brug kan jaren duren.